Thursday, July 21, 2011

Cara Untuk Menipu Bencmark di Android

Cara Untuk Menipu Bencmark di Android - Setelah belajar macam-macam cara untuk memantapkan perfomance android phone. Hari ni aku belajar cara-cara nak menipu benchmark perfomance phone android dengan menggunakan aplikasi quadrant standard atau quadrant advanced serta kepakaran cmd. Aku syorkan korang menggunakan quadrant standard sebab boleh didapati secara percuma di Market. Sebenarnya perfomance rooted android phone jauh lebih baik daripada phone yang masih dara (stock rom) atau masih same macam baru beli kat kedai keran dot dot dot. Boleh buat research ye.

Caranya begini. Jika anda sudah root dan menggunakan custom rom dan custom kernel sudah pasti anda biasa dengan overclocking apps yang dinamakan set spu. Cuba anda setkan cpu clock kepada yang tertinggi dan scalling boleh set pada ondemand atau perfomance. Kemudian run seperti biasa. Hasilnya seperti yang anda dapat lihat di bawah :
Cara Untuk Mnipu Bencmark di Android
Apa kata kita guna bantuan pc atau laptop anda untuk tingkatkan benchmark di atas? caranya mudah sahaja;
  • Anda memerlukan adb anda berfungsi (tahu basic linux sudah memadai)
  • Pasangkan Quadrant Standard atau Advanced pada handphone anda
  • Matikan segala aplikasi yang sedang berfungsi (force close)
  • Set CPU (boleh didapati secara percuma di dalam forum atau google je)
  • Pastikan file anda mempunyai file android sdk untuk menjalankan proses ini ataupun mempunyai 3 file ini
Cara Untuk Mnipu Bencmark di Android
 Pertama sekali, on kan usb debugging mode dalam setting anda sambil sambungkan usb cable pada pc. Kemudian matikan segala aplikasi yang berjalan. Buka aplikasi quadrant dan cmd. Taipkan seperti berikut :
Cara Untuk Mnipu Bencmark di Android

Tujuan menggunakan script adb devices adalah untuk memastikan telefon anda sudah sedia untuk di modifikasi. Setelah berhasil seperti command diatas, anda boleh terus jalankan benchmark tersebut. Anda akan dapat hasilnya jauh lebih baik daripada benchmark yang asal. Hehe. Jika anda menggunakan quadrant standard di market sila ubah “advanced” kepada “standard” ye. Anda yang tidak root phone pun boleh mencuba, pastikan anda kreatif la. Hasilnya adalah;
Cara Untuk Mnipu Bencmark di Android
"Sebenarnya aku baru jumpa benda ni tapi tidak semua rom pada android memerlukan bantuan adb ini untuk meningkatkan benchmark. Custom rom dan custom kernel sudah mampu membuatkan benchmark anda lebih tinggi."

No comments:

Post a Comment